«

»

Print this نوشته

آموزش خوابیدن به کودک، روش بدون گریه

آموزش خوابیدن به کودک، به این معنا نیست که در طول شب او را رها کنیم تا پس از گریه فراوان، به خواب برود. اگر ایده Cry It Out یا بطور خلاصه CIO (گریه ی کودک تا خواب) را دوست ندارید یا متدهای آن را آزموده اید و موثر واقع نشده، میتوانید یک رویکرد ملایم تر که مستلزم گریه کمتر باشد را بیازمایید.

ایده روش No Tear (خواب بدون گریه) چیست؟

کسانی که این روش را بر روش CIO ترجیح می دهند بر این باورند که رها کردن کودک در حال گریه کردن، غیر طبیعی، نامهربانانه و خیانت به اعتماد کودک نسبت به بزرگسالان و جهان پیرامونش است. در این روش ایده این است که ساعت خواب، فرصتی است که با ایجاد سکوت و مراسم گرم شب هنگام و پاسخ سریع به تقاضاهای کودک، با او ارتباط برقرار کنید.

ویلیام سیرز، پزشک اطفال که یک فصل کامل از کتاب خواب کودک را به نقد رویکردهای CIO اختصاص می دهد و سایر مدافعان روش No Tear مانند الیزابت پنتلی، بر این عقیده اند که روش های CIO ممکن است تداعی منفی از زمان خواب برای کودک ایجاد کند که یک عمر به طول انجامد. اما کارشناسان طرفدار CIO با این موضوع موافق نیستند. آنها می گویند این که کودک برای مدت کوتاهی در تنهایی گریه کند و پدر یا مادر هر از گاهی به او سری بزنند، برای او آسیب زا نیست بلکه نتیجه آن کودک شادتری است که خیلی خوب استراحت کرده. آنها می گویند استراتژی No Tear ممکن است سبب شود بچه ها بیش از اندازه به یاری پدر و مادر در هنگام خواب وابسته شوند و آرام شدن و به خواب رفتن توسط خودشان را سخت تر یاد بگیرند.

تعدادی از کسانی که به طور حرفه ای با مسائل مربوط به خواب برخورد دارند، کتاب هایی در برتری متد های No Tear نوشته اند. سه تن از معروف ترین این کارشناسان عبارتند از: ویلیام سیرز (پزشک اطفال)، الیزابت پنتلی (مدرس تربیت فرزند) و تریسی هاگ (پرستار). در این جا اشاره ای سریع به نظرات هر یک از این سه نفر خواهیم داشت:

سیرز توصیه می کند صبورانه کمک کنید تا کودک شما در زمان مخصوص به خودش بخوابد و پیشنهاد می کند که برای ایجاد تداعی مثبت از خواب و عادات صحیح خواب برای کودک، از خوابیدن با او یا جنباندن او و یا شیر دادن به کودک یا شکل های دیگری از نزدیکی فیزیکی استفاده کنید.

الیزابت پنتلی یک رویکرد آرام و تدریجی که برای نیازهای کودک شما انتخاب شده است را پیشنهاد می کند. او توصیه به تکان دادن کودک و غذا دادن به او به منظور خواب آلود کردنش پیش از خواباندن و پاسخ سریع به گریه کودک می نماید.

تریسی هاگ با سیرز بر سر این که تداعی خواب باید مثبت باشد توافق دارد اما با روش های او موافق نیست. او درمورد وابسته کردن کودک به چیزهایی مانند شیر دادن، تکان دادن یا نوازش کودک به منظور خواباندنش هشدار می دهد. در عوض می گوید به تعداد دفعاتی که کودک گریه می کند، به سمت او بروید و بلندش کنید و مجددا به خواب بازگردانیدش. تکنیک های او حد واسطی بین وابسته سازی کودک (مانند روش سیرز) و متدهای گریه تا خواب است.

نکات راهبردی برای یافتن یک راه حل بدون گریه No Tear :

  • کودک خود را تشویق کنید که در طول روز غذای خود را به طور کامل بخورد. بدین ترتیب می آموزد که روز برای خوردن است و شب برای خوابیدن و کمتر احتمال دارد که در زمانهای کوتاه برای غذا از خواب بیدار شود.
  • یک برنامه منظم برای چرت زدن کودک خود ترتیب دهید. روال منظم در طول روز، به تنظیم خواب شب کودک کمک می کند.
  • کودک خود را زودتر در رختخواب قرار دهید، مثلا ۶:۳۰ تا ۷٫ در این تله نیفتید که اگر کودکتان را بیشتر بیدار نگه دارید، او خسته تر خواهد شد. کودکی که بیش از اندازه خسته است سخت تر به خواب می رود. کارشناسان می گویند: “کودکانی که زودتر می خوابند، طولانی تر هم می خوابند.”
  • تغییرات را آهسته آهسته ایجاد کنید. اگر کودک شما در زمان دیرتری به خواب می رود (مثلا ۹)، آن را ناگهان به ۷ تغییر ندهید. هرشب ساعت خواب کودک را کمی جلو بیاورید تا این که به ساعتی که مناسب کودکتان است برسید.
  • یک برنامه آرام بخش خواب را ایجاد کنید و بر آن پایدار بمانید. برای مثال هرشب در ساعتی معین: حمام، بعد یک کتاب، بعد لالایی و بعد ورود به تختخواب.
  • برخی کلمات کلیدی را به کار ببرید تا به کودکتان علامت دهید که اکنون وقت خواب است، مثلا صدایی مثل “ش ش ش …” یا عبارتی مثل “وقت خوابه”. زمانی که می خواهید کودک را بخوابانید، صدا یا لالایی کودکانه خاصی را تکرار کنید. بدین ترتیب کودک آن را با خواب پیوند می دهد.
  • محیطی راحت برای خواب ایجاد کنید که مناسب فرزندتان باشد. برخی کودکان به سکوت و تاریکی بیشتری نسبت به بقیه نیاز دارند. موسیقی ملایم یا صداهای طبیعی مانند صدای قل قل آکواریوم می تواند آرام بخش باشد. مطمئن شوید که ملافه های کودک گرم و نرم هستند و لباس خوابش تنگ نیست و ایجاد آزردگی نمی کند. نوزادان ممکن است وقتی قنداق شوند، بهتر بخوابند. بیش از اندازه به کودک لباس نپوشانید، اتاق را نیز بیش از حد گرم نکنید.
  • با هر صدای کودکتان واکنش نشان ندهید. یاد بگیرید که یک گریه واقعی را از ناله های خواب آلود متمایز کنید. اگر مطمئن نیستید می توانید ۱ دقیقه بیرون در اتاق کودک بایستید، بدین ترتیب وقتی کودک خواب است مزاحمش نشده اید.

آیا استراتژی No Tear موثر است؟

هیچ استراتژی ای برای تمام کودکان یا حتی برای یک کودک در تمام اوقات موثر نیست. شما باید کودک خود را بشناسید و آنچه برایتان مفید است را کشف کنید. اگر استراتژی No Tear برای شما مفید واقع نشد، می توانید متد CIO  (رها کردن کودک در حالت گریه تا خواب) را امتحان کنید.

Permanent link to this article: http://glo.ir/%d8%a2%d9%85%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d8%a8%db%8c%d8%af%d9%86-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d9%88%d8%af%da%a9%d8%8c-%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%a8%d8%af%d9%88%d9%86-%da%af%d8%b1%db%8c%d9%87/

This site is protected by wp-copyrightpro.com