Print this برگه

بازی و اسباب بازی برای کودک شش ماهه

تعجب کردن، سعی کردن، راه حل پیدا کردن .خیلی چیزها از طریق بازی کردن کشف می­شوند و در حدود شش ماهگی است که کودک می­فهمد می­تواند کارهایی را انجام دهد و به این ترتیب همه چیز تغییر می­کند.در اینجا اسباب ­بازی­ها و بازی­هایی را برای شش ماهه­ها پیدا می­کنید که فرصت­های خوبی را برای کشف، یادگیری و فعالیت بچه­ ها فراهم می­آورند.

 کودک در این سن چگونه بازی می­کند؟

  • با کمی کمک می­تواند بنشیند و در برخی موارد به کمک هم احتیاج ندارد.
  • وقتی که چیزی را می­اندازد یا از دستش می­افتد، دنبالش می­گردد.
  • در فعالیت­هایی که اطرافش رخ می دهند، شرکت می­کند.
  • می­تواند به صورت همزمان یک اسباب­ بازی را محکم گرفته و فریاد هم بزند.

اسباب بازی های متناسب با این سن:

 -۱اسباب­ بازی­های چینشی (جورچین)

هماهنگی چشم و دست یکی از بزرگترین چالش­های سال اول زندگی فرزند شماست. اسباب­ بازی­هایی که بلوک­های چینشی دارند راه بسیار خوبی برای یادگیری مهارت­های دیدن و لمس کردن از طریق بازی هستند.

در این سن، فرزند شما دوست دارد که تلفن­های اسباب­ بازی را سر جای خود بگذارد و بردارد (به خصوص اگر اسباب­ بازی به نحوی باشد که به تلاش­های او واکنش نشان دهد). حین بازی ،چند کلمه جدید به او یاد بدهید: «الآن زنگ می­زنه، الآن زنگ نمی­زنه».

از اسباب­ بازی­های چینشی برای معرفی کلمات ساده و توصیف بزرگی و کوچکی و بالا و پایین استفاده کنید.شما همچنین می­توانید از این اسباب­بازی­ها برای تقویت درک روابط علت و معلولی نیز استفاده کنید.همچنین ،با حرف زدن درباره­ رنگ­های اسباب­بازی به او کمک کنید بین واژه­ ها و مفاهیم ارتباط برقرار کند: «اون فنجون زرد بزرگ».

 

۲-اسباب­ بازی­هایی برای تقویت چهار دست و پا رفتن

در حال حاضر، ممکن است کودک میل شدیدی به حرکت کردن داشته باشد و شاید این، تنها محرک و انگیزه کوچکی باشد تا یاد بگیرد دست و پاها چه طور با یکدیگر کار می­کنند.اسباب­ بازی­هایی که بچه را تشویق به خزیدن می­کنند راه بسیار خوبی برای تقویت این مهارت هستند.

اگر کودک چهار دست و پا راه می­رود، یک اسباب­ بازی را روی زمین بگذارید و او را تشویق کنید که دنبالش برود. شاید لازم باشد که این کار را چند بار تکرار کنید. همیشه به یاد داشته باشید که تلاش­های او را تحسین کنید.

روی زمین بنشینید و خیلی ساده یک اسباب­ بازی مناسب را به سمت یکدیگر قل بدهید. این برای تقویت هماهنگی چشم و دست بچه و تحرکش مفید است.

۳-اسباب­ بازی­های عمل/عکس ­العمل

وقتی که یک اسباب ­بازی با واکنش­های جذاب و جالب به کارهای کودک واکنش نشان می­دهد، در واقع او را تشویق می­کند که آن کار را چندین و چند بار تکرار کند  و در تمامی این مدت او روابط علت و معلولی را فرا می­گیرد. همچنین ،این بازی ها باعث افزایش هماهنگی چشم و دست می­شود. قبل از بازی، بعضی از ویژگی­های خاص اسباب­ بازی را به او نشان بدهید.

الآن زمان بسیار مناسبی برای تمرکز بر روی مفاهیم درون و بیرون و یا باز و بسته و … می­باشد. هنگام بازی، تشویقش کنید که خودش با اسباب­ بازی بازی کند و ببیند که چه اتفاقی می­افتد.او از سورپرایزهای جالبی که خودش به دست آورده لذت خواهد برد و تمایل پیدا می­کند که بارها و بارها آن بازی را تکرار کند!بسته به ویژگی­های اسباب­ بازی می­توانید از آنها برای معرفی سایر مفاهیم نیز استفاده کنید – برای مثال، پر و خالی. کارهایتان را به مفهوم ها مرتبط کنید: وقتی که یک شیء را داخل اسباب­ بازی می­گذارد، به او بگویید که پر شد! به او کمک کنید که آن شی را دوباره بیرون بیاورد و بتواند آن را نگاه کند؛ حالا به او بگویید: «الآن خالی شد!». هنگام توضیح روی واژه­های «پر» و «خالی» تأکید کنید.

۴-اسباب ­بازی­هایی برای تقلید/شبیه ­سازی اشیای آشنا

از آنجا که بچه به تدریج نسبت به محیط اطراف خود آگاه­تر می­شود، تک­تک اشیای منزل ممکن است نظر او را جلب کنند.اسباب­ بازی­هایی که شبیه اشیای آشنا هستند به این جلب توجه و جسارت در کشف­های جدید،به او کمک می­کنند. این اسباب ­بازی­ها همچنین راه امن، جالب و به لحاظ ذهنی چالش­ برانگیزی را برای کشف و یادگیری فراهم میکنند.

کودک را در منزل به یک تور «صوتی»ببرید.زنگ در را بزنید، زنگ ساعت را روشن کنید، رایانه را روشن کنید.درون خانه راه بروید و به کودک­تان بگویید هر یک از صداها چه معانی و مفاهیمی دارند: «به خانه اومدن!» «وقت بیدار شدن!» «من آماده­ ام تا نامه­ الکترونیکم رو بخونم!»

برای تقویت درک کودک­ از روابط علت و معلولی، اجازه بدهید که بعضی کار ها ی بی­خطر را خودش امتحان کند تا این مفاهیم برایش روشن­تر شود.برای مثال، به او کمک کنید تا یک کلید چراغ را روشن کند یا شیر آب را باز و بسته کند و ببیند که کارهایش چه نتایجی دارند.

در کابینت را باز کنید و قوری­ها و لیوان­ها و قاشق­های چوبی را بیرون بیاورید. وقتی بچه کارهایش و نتایج آنها را می­بیند لبخند می­زند؛ با خودش فکر می کند «من اون صدا رو در آوردم»! وقتی که بازی می­کند، درباره­ چیزی که می­بیند و می­شنود با او حرف بزنید. او از صدای شما خوشش می­آید و شما هم در عین حال به مهارت­های گفتاریش کمک می­کنید.

برای او کتاب­هایی درباره­ آداب و رسوم بخوانید مثلاً کتاب­هایی با موضوعات زمان غذا خوردن، زمان حمام کردن و زمان بازی. او لذت می­برد وقتی خودش را جای بچه­ های دیگر یا بچه ­های دیگر را در نقش خودش می­بیند!

Permanent link to this article: http://glo.ir/%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%83%d9%88%d8%af%d9%83-%d8%b4%d8%b4-%d9%85%d8%a7%d9%87%d9%87/

This site is protected by wp-copyrightpro.com