Print this برگه

بازی و اسباب بازی برای کودک یک تا یک و نیم ساله

کودک در این سن چگونه بازی می­کند؟

            – او می­تواند راه برود اما ممکن است هنوز خیلی تسلط زیادی روی پاهایش نداشته باشد.

            – بهتر از گذشته خودش را سرگرم می­کند و در جستجو هایش دقیق­تر و آگاهانه­تر عمل می­کند.

– می­تواند ایده­هایش را کنار هم بگذارد تا یک برنامه­ی ابتدایی را شکل دهد.

– به تدریج اشیا را به نحوی جابجا می­کند که آنها را در حالت مناسبی قرار دهد مثلا بغل کردن عروسک خرسی.

اسباب بازی های متناسب با این سن:

۱-اسباب­بازی­های کشیدنی و هل دادنی

کودکان نوپا پس از آنکه تعادل مناسب را به دست آوردند، یک اسباب­بازی کشیدنی یا هل دادنی به آنها کمک می­کند تا چالش­های جدید را امتحان کنند. تمرین  راه رفتن هم به آنها کمک می­کند تا اعتماد به نفس به دست بیاورند و کودک نوپا عاشق این است که هر جا می­رود چیزی همراه خود داشته باشد!

برای کمک به او، فضای مشخصی را خلوت کنید تا بتواند به راحتی راه برود و با تشویق­هایتان به او اعتماد به نفس بدهید تا بیشتر تلاش کند و مهارت­های تعادلی و راه رفتن جدید خود را تمرین کند. همچنین، به یاد داشته باشید که جهت حفظ ایمنی هرگز نخ اسباب­بازی را بلند انتخاب نکنید و مواظب باشید که دور کمرش نپیچد.اگر اسباب­بازی­ موزیکال نیز هست، همراه با آن آواز بخوانید تا مهارت­های زبانی در حال تکامل و مهارت موسیقایی­ کودک را هم تقویت کنید.

مانند حالت رژه رفتن راه بروید تا او هم با اسباب بازی اش به دنبالتان بیاید. به او نشان دهید که چگونه گام بر می­دارید و تشویقش کنید که زانوهایش را هم بالا بیاورد (البته تا جایی که می­تواند، بدون افتادن!).

سعی کنید موسیقی را هم به رژه رفتنتان اضافه کنید برای مثال، با لیوان و بشقاب و قاشق نیز سنج بزنید. افزودن موسیقی به راه رفتن به کودک کمک می­کند و باعث می شود زود خسته نشودو ضمنا چیزهایی که تجربه می­کند بهتر درون خود نهادینه کند.

۲- اسباب­بازی­های سواری باتری­خور و آرام:

یک اسباب­بازی سواری محکم تفریح خوبی برای کودک فراهم می کند و تعادل، هماهنگی و سایر مهارت­های فیزیکی را نیز در او تقویت می­کند. چنین اسباب­بازی­هایی همچنین می­توانند جرقه­ بازی­های تخیلی و تصویرسازی او باشند زیرا کودک طوری رفتار می­کند که انگار مانند یک بزرگسال یک وسیله­نقلیه­ واقعی سوار شده است.

تا زمانی که اعتماد به نفسش در حفظ تعادل کامل نشده،، ممکن است هنگام سوار و پیاده شدن به کمک نیاز داشته باشد. با شور و هیجان درباره­ اینکه به زودی بزرگ خواهد شد و خودش می­تواند به تنهایی همه­ این کارها را انجام  دهد صحبت کنید. شاید زمان زیادی صرف این موضوع شود که در سوار و پیاده شدن مهارت پیدا کند پس حتماً مراقب باشید که اطراف وسیله را خلوت کرده باشید.

هنگامی که  آماده­ سواری شد، با گفتن جملاتی مثل «برو» و «بایست» به درک او از روابط علت و معلولی کمک کنید و بگذارید ببیند وقتی که دکمه­ «برو» را فشار می­دهد (یا شما آن را فشار می­دهید) وسیله به راه می­افتد و پس از آنکه انگشتش را از روی آن بر می­دارد وسیله می­ایستد.

برای توصیف اعمالش از  «سوار و پیاده شدن» و «رفتن و ایستادن» ، از عبارت های مناسب استفاده کنید تا درک درست و صحیحی از این مفهوم که هر عبارت به کدام کار یا شی مربوط می­شود بیابد.

۳- مجموعه بازی­ها:

یک مجموعه بازی زمینه­دار می­تواند دنیای بسیار بزرگی را به اندازه­ی کوچولوی نوپای شما کوچک کند و این فرصت را به او بدهد که برای خودش تصمیم بگیرد، کارهایش را کنترل کند، و از قدرت تخیل و تصویرسازی در حال تکامل خود استفاده کرده و اعتماد به نفس خود را در طول این مدت به دست بیاورد.

بسیاری از مجموعه بازی­ها یک زمینه دارند. اگر مجموعه بازی شما مثلا یک مزرعه است، از روی کتاب­های مصور مطالبی را درباره­ حیات مزرعه، حیوانات مزرعه و انواع محصولاتی که آنجا رشد می­کنند برای فرزندتان بخوانید. درباره­ کارهایی که کشاورز در مزرعه انجام می­دهد صحبت کنید و نقش مهم مزارع را در تهیه­ مواد غذایی برای مردم بیان کنید. در این سن، او تمام چیزهایی که شما به او می­گویید را به صورت کامل درک نمی­کند اما شما با این کار خود بذر درک صحیح را در وجودش می­کارید.

اگر یک باغچه گل یا سبزیجات دارید، از او خود بخواهید که در کاشت، وجین، یا آبیاری به شما کمک کند. حتی در صورتی که فقط بتواند کنار شما نشسته و با یک بیلچه خاک را جابجا کند، احساس می­کند کار خیلی مهمی انجام داده و این تجربه­ مستقیم به نهادینه شدن افکارش درباره­ کارهایی که کشاورزان انجام می­دهند کمک می کند..

بسته به زمینه­ مجموعه بازی خود از ایده­ها و افکار مختلفی استفاده کنید. شاید این مجموعه یک گاراژ یا خانه­ عروسکی باشد. بنابر این. چند تا از کتاب­های تصویری در این زمینه ها را از کتابخانه قرض بگیرید و با فرزندتان در مورد کارهای مختلفی که ما برای آنها از وسایل نقلیه استفاده می­کنیم یا اعمال مختلفی که داخل خانه انجام می دهیم صحبت کنید.

به کودک­ کمک کنید صداهایی که می­شنود را تمرین کند تا مهارت­های شناختیش تقویت شوند . شما شروع کنید و او خیلی زود به شما خواهد پیوست. سپس با نشان دادن یک اتومبیل یا حیوان از وی بخواهید که صدای آنها را در بیاورد.دفعه­ بعد  هم که با هم در اتومبیل بودید، به وسایل نقلیه­ مختلفی که می­بینید اشاره کنید. هر وقت توانستید، با اشاره به چیزهایی که  می­بیند و نام بردن آنها به تثبیت مفاهیم در ذهنش کمک کنید.

همچنین،کارهای عادی و کوتاه را به او بسپارید تا انجام دهد مثلا بگوئید:«بیا همه­ حیوونا رو امشب ببریم جای خودشون. همه سر جای خودشون هستن؟» یا «باید ماشینو بشوریم. تو می­تونی این کارو بکنی؟»

۴-      مجموعه بازی­های خانه­ عروسکی

مجموعه بازی­هایی مانند خانه­های عروسکی کودک را تشویق می­کنند تا چیزی که در دنیای واقعی تجربه می­کند را در اختیار داشته باشند و آن را وارد بازی خود کند.کودک پس از بازی سعی می­کند برای چیزهای بیرون، واژه پیدا کند و به برقراری ارتباط تمایل پیدا می­کند بنابراین ،این مجموعه بازی­ها بدون شک ابزارهای مناسبی برای تقویت مهارت­های حرف زدن هستند.

کنار بنشینید و بازی کودک با اسباب­بازی­ها را ببینید. خواهید دید که چه طور دوباره اسباب­بازی هایی که شما مرتب کرده­اید را می­چیند (این یکی از کارهای لذت­بخش کودکان است). اگر جملاتی مانند این را شنیدید تعجب نکنید: «وقتشه که دیگه بری بخوابی!» ببینید کودک­ چگونه دنیا را تفسیر می­کند.همچنین،گاهی وارد بازی­هایش شوید. «انگار که که بچه خسته شده. به نظرت باید اونو ببریم به رختخوابش؟» یا سعی کنید که به صحنه­ای که او به تازگی مرتب کرده وارد شوید:« بچه گریه می­کنه؟»

درباره­ این موضوع که خانه­ عروسکیش چقدر شبیه خانه­ خودتان است یا چقدر با آن فرق دارد صحبت کنید. این قبیل مقایسه­ها به تفکر کودک کمک می­کنند. هنگام انجام کارهای روزمره، به چیزهای مختلفی که در خانه وجود دارد اشاره کنید و آنها را به ویژگی­ها و مشخصات مختلف خانه عروسکی او مرتبط کنید: «ما برای غذا پختن از اجاق واقعی خودمون استفاده می­کنیم. می­تونی اجاق خونه­ خودتو به من نشون بدی؟»

Permanent link to this article: http://glo.ir/%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/%d8%aa%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d9%85%da%a9-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%83%d9%88%d8%af%d9%83-%d9%8a%d9%83-%d8%aa%d8%a7-%d9%8a%d9%83-%d9%88-%d9%86%d9%8a/

This site is protected by wp-copyrightpro.com