Print this برگه

بازی و اسباب بازی برای کودک یک و نیم تا دو ساله

کودک در این سن چگونه بازی می­کند؟

  • ·          جنب و جوش زیادی دارد. به جلو، کنار ، عقب می­رود و می­دود.
  • ·         می­تواند نخ یک اسباب­بازی را گرفته و دنبال خود بکشد یا با یک اسباب­بازی هل­دادنی بازی کند.
  • ·         می­تواند روی چرخ­های مخصوص کودکان نوپا به سرعت حرکت کند.
  • ·         حرکت مچ­های خود را هماهنگ می­کند.
  • ·         می­تواند از پازل­ها استفاده کند و توپ را پرتاب کند.
  • ·         دایره­ لغاتش می­تواند یک گستره­ ۵۰ تا ۲۰۰ واژه­ای باشد.
  • ·         مشتاق است که تلاش کند و هر چیزی که با آن درگیر می­شود را امتحان کند.
  • ·         می­تواند از جهت­ها پیروی کند.
  • ·         می­تواند یک بلوک را روی بلوک دیگر بگذارد.
  • ·         روی یک طرف کاغذ خط­خطی می­کند و طرف دیگر را نیز خالی رها نمی­کند.
  • ·         دوست دارد که با خمیر بازی خودش را سرگرم کند اما آن را به شکل  خاصی در نمی­آورد.
  • ·         می­تواند حالات مختلفی از لذت گرفته تا خستگی و یا حسادت را از خود نشان دهد.
  • ·         به نظر می­رسد چیزی که پیشتر روی داده را درک می­کند و می­تواند چیزی که پس از آن اتفاق می­افتد را پیش­بینی کند.

 

اسباب بازی های متناسب با این سن:

 

۱-اسباب­بازی­هایی که به هماهنگی دست و چشم کمک می­کنند

سر و کله زدن با چالش­های کوچک مانند مرتب کردن اشکال یا انداختن توپ به سمت سبد حس پیشرفت را به کودک می­دهد و به رشد مهارت­های حل مسأله که یکی از تجربه­های مهم در امر یادگیری اولیه­ یک کودک نوپا است کمک می­کند.

هنگامی که فرزندتان واکنش­ها و جزئیات اسباب­بازی را بررسی می­کند با تشویق­های غیر مستقیم مهارت های طبیعی کودک مانند جسارت را در او پرورش دهید. این تشویق ها به او اعتماد به نفس می­دهند تا بعداً بتواند از پس چالش­های بزرگتر نیز به خوبی بر آید.در این سن کودک به تدریج می­تواند بین رنگ­ها و شکل­ها و نام­هایشان ارتباط برقرار کند. با گفتن نام رنگ­ها با صدای بلند و اشاره به اسباب­بازی­هایش به تقویت این ارتباطات کمک کنید. در مورد اشکال یا سایر ویژگی­های ظاهری اسباب­بازی­های او هم همین روش را به کار ببرید.

به فرزند­تان کمک کنید مفهوم شمردن را درک کند. یکی از ویژگی­های مشخص اسباب­بازی را انتخاب کنید ( مثلا دندانه­هایش را) و نشان دهید که چه تعداد از آن وجود دارد. همین طور که به آنها ضربه می­زند بلند­بلند آنها را بشمارید و بگویید چند تای دیگر از آنها باقی مانده است.ضمنا، با نشان دادن و گفتن رو/زیر، بالا/پایین، درون/بیرون، سخت/نرم، از این اسباب­بازی ها برای بیشتر کردن میزان یادگیری مفاهیم و تقویت زبان­ استفاده کنید.

۲- اسباب بازی های سواری­ باتری­خور آرام

پس از آن که کودک یاد گرفت که خودش حرکت کند، مفاهیم اولیه مربوط به فاصله و جهت­ها را هم یاد خواهد گرفت. حالا او باید کنجکاوی کند، بهترین راه را برای دور زدن موانع پیدا کند و برای مسیرهای حرکت خود برنامه داشته باشد. اسباب­بازی­های سواری می­توانند در تمرین این قبیل مهارت­ها به او کمک کنند و نیازش به استقلال را ه بر آورده کنند.

اطراف وسیله­ی نقلیه­ او را خلوت کنید تا به خاطر برخورد با اشیا خسته و ناامید نشود. همزمان با اینکه به تدریج کنترل بیشتری را به دست می­آورد، به تدریج یاد می­گیرد که چگونه از موانع عبور کرده یا آنها را دور بزند.

او به سرعت یاد می­گیرد که با کارهای خودش کنترل را به دست بگیرد. می­توانید با گفتن واژه­ها هنگامی که عقب و جلو می­رود درکش از جهت­ها را هم بیشتر کنید و به او بگویید که وسیله­اش را حرکت دهد، آن را متوقف کند یا دور بزند.پس از آنکه کودک بر کنترل وسیله­ خود مسلط شد و فهمید که چه طور بایستد و حرکت کند، برایش یک مسیر کوتاه مشخص کنید تا آن را طی کند و در طول مسیر برایش راهنما­های مشخصی را قرار دهید. این کار باعث می­شود هنگامی که حدس می­زند برای پیمودن این مسیر چه باید بکند حس جهت­یابیش هم تقویت شود.

همچنین، می توانید با پیشنهاد مسیرهای متفاوت به او، رسیدن به افراد مختلف و حتی خوردن چیزهای خوشمزه در طول مسیر تخیلش را هم پرورش دهید.

۳-اسباب­بازی­های سواری که با کودک بزرگ می­شوند

بعضی از اسباب­بازی­های سواری با رشد کودک و مهارت­های فیزیکی او قابل تطبیق هستند. همزمان با افزایش مهارت­های تعادلی، جهت­یابی و تسلط در زمینه­ هدایت وسیله و کنترل پدال­ها، این سواری­ها تا زمان رسیدن کودک به مرحله­ای که خودش مستقلانه سواری کند و طوری براند که گویا سوار یک سه چرخه است قابل تبدیل هستند. پس از این تغییر و تحول، اعتماد به نفس و قدرت تخیل کودک نیز رشد خواهند کرد.

احتمالاً باید در ابتدا هنگام سوار و پیاده شدن کمکش کنید اما خیلی زود خودش خواهد توانست با اعتماد به نفس سوار شود.هنگامی که کنترل را به دست می­آورد و خودش به تنهایی بازی می­کند، با لبخند و تشویق اعتماد به نفسش را تقویت کنید.

تمام حرکاتش برای حرکت به جلو و سرعت گرفتن را مورد توجه و تشویق قرار دهید. چند قدم جلوتر بایستید و صدایش کنید: «از این طرف بیا؛ می­دونم که می­تونی». سپس چند قدم بیشتر فاصله بگیرید، تشویقش کنید که به آنجا برسد و همین طور ادامه دهیدو با استفاده از واژه­های ساده برای توصیف کارها درکش را از جهت­های اصلی تقویت کنید: عقب و جلو، بایست و برو، پیاده و سواره، جلو و پشت.به او اجازه دهید وقتی که برای قدم زدن بیرون می­روید با وسیله­ خودش شما را همراهی کند. این یک فرصت عالی برای تمرین مهارت­های حرکتی بزرگ، جهت­ها و حس تعادل او است.

۴- ماشین، کامیون، قطار و سایر وسایل نقلیه

وقتی که کودک با وسایل نقلیه­ اسباب­بازی بازی می­کند تخیلش تقویت می­شود.او از اینکه خودش تصمیم گیری می­کند لذت می برد و حس آزادی را تجربه می­کند: «امروز کامیونمو کجا ببرم؟ کجا باید بایسته؟ کی رانندگی می­کنه؟ کار اونا چیه؟»

در مورد انواع مختلف وسایل نقلیه و محل استفاده­ آنها برایش کتاب­های مصور بخوانید. با اشاره به بخش های مختلف این اسباب­بازی­ها آگاهیش را افزایش دهید و بعد این بخش­ها را به عکس­های موجود در کتاب مصور یا وسایل نقلیه­ واقعی که با هم می­بینید مرتبط سازید.

به توانایی شنوایی کودک­ درباره جهت­ها توجه کنید (در این سنین پایین آنها را خیلی ساده بیان کنید) و با واگذاری کارهای ساده و کوچک به او بگذارید که درباره­ حل این طور مسائل فکر کند.مثلا بگوئید: «می­تونی کامیونت و ببری اون طرف در و بار بولدوزرو اونجا خالی کنی؟»اجازه دهید چیزهایی که در اطراف وسایل نقلیه­اش هستند را حمل کند یا از آنها برای حمل و نقل افراد از یک مکان به مکان دیگر استفاده کند. با این کار او به تدریج مورد استفاده­ هر وسیله را می شناسد.

۵-مجموعه بازی­های ساختنی و درست کردنی

این پر جنب و جوش­های کوچک دوست دارند ببینند چه کارهایی می­توانند انجام دهند. این اسباب­بازی­ها با فعالیت زیاد و لذتی که در کودک ایجاد می کنند، رشد حرکتی وهماهنگی دست و چشم در آنها  را تقویت کرده و به درک آنها از روابط علی و معلولی کمک می کنند.

همراه با او این اسباب­بازی­ها را بررسی کنید. به ویژگی­ها و مشخصات آن ها علاقه نشان دهید و فکر کردن و حدس زدنش را با پرسیدن سؤالاتی راجع به کارکرد آنها تقویت کنید:«ببین وقتی این مهره رو میذارم اینجا چی میشه؟» «به نظرت وقتی این دستگیره رو بکشیم چی میشه؟»با هم کتاب­های مصور مربوط به وسایل نقلیه­ ساختمانی را بخوانید و ببینید که چطور کار می­کنند. وقتی در راه خانه هستید اگر چنین وسایلی را دیدید به آنها اشاره کنید و شباهت آنها با اسباب­بازی­هایش را به او یادآوری کنید.همچنین، می توانید با دادن دستورات ساده و کوتاه ، تخیلش را تقویت کنید.مثلا بگوئید:«باید اون بولدوزرها رو اونجا خالی کنیم. می­تونی کمک کنی؟»

۶- اسباب­بازی­هایی برای تشویق یادگیری

وقتی یادگیری به صورت جذاب و تعاملی باشد، کودک بیشتر به آن علاقمند می­شود و خود را درگیر آن می­کند. اسباب­بازی­های مخصوص یادگیری کودکان به فکر کردن و بهبود دایره لغات کودک کمک می­کنند.به او کمک کنید بین مفاهیم ساده­ معرفی شده در این اسباب­بازی­ها مانند حروف، اعداد، شکل­ها و رنگ­ها با موارد آشنای دنیای واقعی اطرافش ارتباط برقرار کند.

همچنین،هنگامی که سوار اتومبیل هستید، با انجام بازی­های حرفی یا عددی یادگیریش را تقویت کنید. به یک شیء اشاره کنید و بگویید:«این یک علامت ایست قرمز هست. ایست با حرف…… شروع میشه.اسم تو هم با حرف …… شروع میشه».

Permanent link to this article: http://glo.ir/%d8%a8%d8%b9%d8%af-%d8%a7%d8%b2-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/%d8%aa%da%a9%d8%a7%d9%85%d9%84-%d9%88-%d9%be%db%8c%d8%b4%d8%b1%d9%81%d8%aa-%d9%81%db%8c%d8%b2%db%8c%da%a9%db%8c-%d8%a8%d9%87-%da%a9%d9%85%da%a9-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%db%8c/%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d9%88-%d8%a7%d8%b3%d8%a8%d8%a7%d8%a8-%d8%a8%d8%a7%d8%b2%d9%8a-%d8%a8%d8%b1%d8%a7%d9%8a-%d9%83%d9%88%d8%af%d9%83-%d9%8a%d9%83-%d9%88-%d9%86%d9%8a%d9%85-%d8%aa%d8%a7-%d8%af/

This site is protected by wp-copyrightpro.com