Print this برگه

تغذیه در بارداری

در دوران بارداری به نوشیدن چه میزان آب نیاز دارم؟

شما باید روزی شش تا هشت لیوان مایعات بنوشید. بهتر است این مایعات کالری یا کافئین زیاد نداشته باشد. کافئین در قهوه، کولاها و چای وجود دارد و موجب می شود تکرر ادرار پیدا کنید و مایع بیشتری از دست بدهید. اگر آب ساده را دوست ندارید می توانید به آن چند قطره آب لیمو (ترش یا شیرین) اضافه کنید. به یاد داشته باشید در مسافرت های هوائی بدن آب بیشتری از دست می دهد چون رطوبت داخل کابین هواپیما کم است. ضمنا مسافرت به مناطقی که هوای گرم یا مرطوب دارند باعث تعریق بیشتر و کم آب شدن بدن می شود..
اگر بدن شما کم آب شود، دهانتان خشک و رنگ ادرار زرد تیره خواهد شد.
سعی کنید که همیشه یک بطری آب به همراه داشته باشید. این کار علاوه بر پیشگیری از کم آبی باعث می شود سرعت گردش خون بدنتان بیشتر شود و مواد معدنی مورد نیاز جنین، سریعتر به او برسد. همچنین از یبوست یا عفونت ادراری که در حاملگی شایعند جلوگیری می کند.

آیا می توانم در دوران بارداری از چای (سبز یا سیاه) استفاده کنم؟

البته مصرف متوسط آن در حین حاملگی ضرری ندارد. با اینکه چای سبز برای سلامتی انسان مفید شناخته شده است در سالهای اخیر در مورد مصرف آن در بارداری نظرات مخالفی هم مطرح شده است . تنها دلیلی که اکنون برای مفید بودن آن بیان می شود این است که چای سبز حاوی آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدانها موادی هستند که موجب پیشگیری از آسیب سلولی و بروز بیماریهایی مثل افزایش فشار خون، بیماریهای قلبی و برخی انواع سرطان می شوند. بعضی مطالعات هم نشان داده اند که چای موجب سلامت بیشتر دهان و استخوان و افزایش مقاومت بدن در مقابل ویروسها و باکتریها می شود. بعضی محققان معتقدند چای باعث کاهش جذب اسید فولیک می شود که برای جنین بسیار حیاتی است. بعلاوه همه انواع چای حاوی کافئین (هر چند به مقدار کم ) هستند و بنابراین مصرف آن در حاملگی باید محدود شود. دلیل دیگر برای کمتر مصرف کردن آن این است که میزان جذب آهن را ( که برای خونسازی در دوران بارداری بسیار مهم است) کاهش می دهد. بنابراین پیشنهاد می شود که در مصرف انواع چای اعتدال را رعایت کنید و بخصوص آنرا همراه با قرص اسید فولیک و آهن یا بلافاصله بعد از غذاهای سرشار از آهن استفاده نکنید.

آیا در طول بارداری هم می توان به رژیم گیاه خواری ادامه داد؟

بله اما باید برنامه غذائی کاملی داشته باشید و ویتامین ها، املاح معدنی و پروتئین های ضروری را در رژیم غذائی خود بگنجانید. کمی افزایش پروتئین کافی به نظر می رسد. دقت کنید که دو عنصر ضروری در بارداری یعنی آهن و کلسیم را به اندازه لازم دریافت کنید.
برخی از منابع سرشار از آهن عبارتند از نان، گیاهان با برگ سبز، غلات غنی شده.
سعی کنید همراه با غذاهای حاوی آهن از غذا یا آب میوه حاوی ویتامین Cاستفاده کنید تا جذب آهن را افزایش دهد و از خوردن چای همراه با این غذاها اجتناب کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد.
البته در مراقبت های منظم دوران بارداری، هر گاه آهن خونتان پائین بیاید، ماما یا پزشکتان مکمل آهن تجویز خواهد کرد.
برخی از بهترین منابع کلسیم عبارتند از لبنیات (شیر ، پنیر ، ماست) که توصیه می شود روزی سه وعده مصرف شوند. گیاهان با برگ تیره و سویای غنی شده هم حاوی کلسیم هستند اما از آنجا که چندان غنی از کلسیم نیستند بهتر است کسانی که نمی توانند لبنیات مصرف کنند از مکمل کلسیم استفاده کنند.

آیا نوشیدن قهوه در بارداری مشکلی ایجاد می کند؟

مانند هر ماده خوراکی دیگری، ضرر احتمالی آن وابسته به مقدار مصرف است. اگرچه بعضی متخصصان اعتقاد دارند نوشیدن قهوه در حاملگی بی خطر است، اما اکثر آنها توصیه می کنند که خانمهای باردار میزان کافئین دریافتی خود را محدود کنند. در طول روز تا سه عدد قهوه آماده (که هر کدام تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارند) بی ضرر شناخته شده است و پزشکان ممعتقدند بیشتر از این میزان ممکن است باعث کم وزن شدن نوزاد یا حتی سقط جنین شود. بعضی مطالعات نشان داده است برای اطمینان بیشتر، بهتر است خانمها تا پایان سه ماهه اول از خوردن کافئین خودداری کنند.

Permanent link to this article: http://glo.ir/%d8%ad%db%8c%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c/%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%b2%d8%a7%db%8c%d9%85%d8%a7%d9%86/%d8%aa%d8%ba%d8%b0%d9%8a%d9%87-%d8%af%d8%b1-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%d9%8a/