«

»

Print this نوشته

پیشگیری از چاقی در دوران بارداری و شیردهی

متأسفانه شروع چاقی اکثر بانوان در ایران مصادف با ازدواج و به صورت دقیق‌تر همزمان با دوران بارداری و شیردهی است .

علت این مسئله نیز تصور غلطی است که نسبت به بارداری و شیردهی در ذهن افراد وجود دارد. از نظر بیشتر افراد، بانوی باردار در دوران حساسی قرار دارد که باید استراحت مطلق داشته باشد و چون فرزندی را حمل می‌کند باید به اندازه دو نفر غذا بخورد. لذا اطرافیان وی به محض اطلاع از بارداری‌اش با چنین جملاتی به استقبال وی می‌روند:

  • تو دیگر تنها نیستی، الان باید به اندازه دو نفر غذا بخوری.
  • اگر خودت نمی‌خواهی غذا بخوری، لااقل به فکر آن بچه باش.
  • اگر کم بخوری فرزندت ضعیف یا ناقص‌الخلقه به دنیا می‌آید.
  • شاید شما سیر باشی ولی آن بچه در شکمت گرسنه است.
  • باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد.
  • اگر زیاد غذا نخوری خدای نکرده سقط می‌کنی.

این‌گونه جملات، بانوان باردار را به سمت افزایش وزن و چاقی سوق می‌دهند؛ در حالی که از نظر پزشکی لزومی ندارد خانم باردار غذای دو نفر را بخورد؛ زیرا جنین به کالری زیاد ندارد او به مواد مغذی و ریز مغذی ها نیاز دارد، لذا مادر باید در سه ماه اول به اندازه یک نفر غذا بخورد و به اندازه دو نفر ریزمغذی دریافت کند. اینکه بعضی گمان می‌کنند به محض تمایل همسرشان به میوه یا غذای خاصی باید به سرعت آن را تهیه کنند وگرنه فرزندشان دچار ناهنجاری‌هایی خواهد شد، تصور کاملاً اشتباهی است. البته منظور ما این نیست که به تغذیه باردار اهمیت ندهید؛ زیرا تغذیه نقش مهمی در رشد جنین دارد، ولی باید از افراط وتفریط در این کار خودداری کرد.

ویژگی های این رژیم :
  • رژیم تغذیه ای این برنامه نیاز طبیعی باردار و جنین را می دهد و از چاق شدن مادر جلوگیری کند
  • رژیم کاهش ۲ کیلوگرم در ماه در دوران ۶ ماه اول شیردهی.
  • رژیم کاهش ۳ کلیلو در ماه خانم های شیرده بعد از ۶ ماه اول شیردهی
تذکر مهم :
از پذیرش بارداران زیر معذوریم :
  1. باردارانی که دارای دیابت بارداری هستند.
  2. باردارانی که قبلا سقط های تکراری داشته اند.
  3. باردارانی که قبلا مسمومیت بارداری داشته اند.
  4. باردارانی که دارای ویار شدید پس از سه ماهه اول بارداری هستند.
  5. باردارانی که در سه ماهه اول بارداری هستند. (در صورتی که در سه ماهه اول بارداری باشید، رژیم تغذیه برای شما و جنین ضرر دارد.)
  6. باردارانی که شیرده هستند.

نکات :
  • لطفا وزن قبل از بارداری خود را به صورت دقیق وارد نمائید.
  • دوران بارداری رژیم کاهش وزن برای رشد جنین شدیدا خطرناک وسرشار از ضرراست.
  • چهار ماه پس از وضع حمل می توانید رژیم کاهش وزن را شروع کنید .

بارداری، زمان مناسبی برای ایجاد سلولیت است. علاوه بر این، هر چه افزایش وزن در ایام بارداری بیشتر باشد، خطر افزایش سلولیت به میزان چشم گیری بالاتر خواهد رفت.

چگونه تولید سلولیت را در ایام بارداری کم کنیم؟

در ابتدا، این امر متأثر از تحولات هورمونی است. اما در نهایت، چگونه می‌توان این فرآیند را محدود کرد و چگونه می‌توان از شر سلولیت خلاص شد؟

چرا بارداری شرایطی مناسب برای تولید سلولیت است؟

به نظر می‌رسد که سلولیت به هورمون های جنسی زنانه، یعنی استروژن حساس است. ظاهر شدن سلولیت از ابتدای بلوغ آغاز می‌شود و با رویدادهای هورمونی تشدید می‌شود: روش های پیشگیری از بارداری و دیگر درمان های هورمونی، بارداری و شیردهی از جملۀ این رویدادها هستند. باید بدانید که استروژن باعث ذخیره سازی چربی می‌شود (ذخیرۀ انرژی)، و ذخیره ای برای ایام بارداری و شیردهی به شمار می‌رود.

تشکیل سلولیت باعث آبیاری نامناسب بافت ها می‌گردد، بنابراین انعطاف پذیری شان را از دست می‌دهند. در نتیجه، توده ها شکل می‌گیرند و بر روی پوست چین های به وجود می‌آید که ظاهری «پوست پرتقالی» پیدا می‌کند. و در آینده به خصوس در زمان بارداری، یک هورمون دیگر نیز نقشی مهم ایفا می‌کند و آن پرولاستین است.

این هورمون به طور طبیعی و برای آماده کردن پستان ها تولید می‌گردد. اما این هورمون نیز در تشکیل سلولیت همکاری می‌کند و باعث تشکیل ذخیرۀ سلول های چربی می‌شود، به طوری که احتباس آب در بافت های چربی را افزایش می‌دهد. و در نهایت، در آخرین هفته های بارداری، وزن و حجم نوزاد این پدیده را با فشرده کردن عروق خونی تشدید می‌کند. بازگشت وریدی متوقف می‌شود، این امر مانع گردش خون در مناطق مناسب برای جمع شدن سلولیت می‌گردد، این مناطق عبارتند از: ران ها، کپل ها و باسن. البته میزان احتمال بروز سلولیت در هر زنی، بستگی دارد به وضعیت فیزیولوژیک او  (کارکرد ارگان های مختلف بدن) و میزان افزایش وزن او طی مدت بارداری.

توصیه های ضد سلولیت برای خانم های باردار

۱٫ مراقب باشید که طی دوران بارداری زیاد وزن اضافه نکنید.

۲٫ از افراط در مصرف چربی ها، به ویژه چربی های حیوانی و چربی های پنهان خودداری کنید (گوشت، پنیر، چیپس، سرخ کردنی ها، پیراشکی گوشتی، بیسکویت).

۳٫ تغذیه تان را سرشار از امگا ۳ کنید، دو بار در هفته ماهی بخورید، ترجیحاً ماهی های کوچک (ساردین، مارکو، ماهی آزاد). امگا۳، فواید سه گانه ای دارد:

امگا ۳ برای رشد مغز نوزاد مفید است، ضمناً هم در دورۀ بارداری و هم شیردهی به کم کردن وزن کم می‌کند و در نهایت خطر تولد کودک نارس را کاهش می‌دهد.

۴٫ از مصرف بیش از حد نمک، پوشیدن کفش های پاشنه بلند، نشستن طولانی مدت و جمع کردن پاها پرهیز کنید زیرا این عوامل مانع از گردش مناسب خون

۵٫ به طور مرتب یک فعالیت جسمی مناسب با وضعیت بارداری تان انجام دهید.

۶٫ تا بیشترین زمان ممکن، شیردهی را ادمه دهید. شیردهی باعث کاهش سریع وزنی که طی بارداری اضافه شده، می‌گردد، سلولیت ها نیز کاهش می‌یابند. اما فواید شیردهی به این ختم نمی‌شود و آثار دیگری نیز دارد، از جمله: کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان و احتمالاً کاهش خطر پوکی استخوان. شیردهی بر کودک نیز اثر دارد، باعث افزایش رشد، پیشگیری از عفونت و کاهش احتمال چاقی های بعدی می‌گردد. ضمناً نباید محکم شدن پیوندهای میان مادر و فرزند طی ایام شیردهی را نباید از یاد برد.

Permanent link to this article: http://glo.ir/%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%da%86%d8%a7%d9%82%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d9%88-%d8%b4%db%8c%d8%b1%d8%af/

This site is protected by wp-copyrightpro.com